ویدئو

یک عامل نیرومند برای دوری از گناه

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

 

 

 

مجرم آرزو مى‏‌کند: اى کاش مى‌‏شد فرزندان را در برابر عذاب آن روز فدا کرد و دوستان و برادر را و خویشاوندانى که او را از خود مى‌‏دانستند و بلکه همه مردم روى زمین را تا خودش از عذاب نجات پیدا کند!»
یکی از عواملی که انسان را به مواظبت از اعمال خود وادار می‌کند ، یاد قیامت و حسابرسی اعمال است و آن روزی است که در قرآن کریم به نام‌هایی همچون «یَوْمَ الْقِیامَه [آل عمران/۱۶۱] روز قیامت»، «یَومَ الحِساب [ص/۱۶] روز حساب»،‌ «یومَ الحَسره [مریم/۳۹] روز حسرت و تأسف»، «یومَ تُبلی السَّرائر [طارق/۹]
روزی‌که اسرار نهان (انسان) آشکار می شود»، «یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوه [آل عمران/۱۰۶]‏ روزی‌که گروهى سپیدروى و گروهى سیه‏‌روى می‌شوند»، «یَوْمِ الدِّین[فاتحه/۴]‏ روز جزا»،«یَوْمٌ لا بَیْعٌ فیهِ وَ لا خُلَّهٌ وَ لا شَفاعَه [بقره/۲۵۴] روزی که نه در آن خرید و فروشى باشد و نه دوستى و شفاعتى‏»، «یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوء[آل عمران/۳۰]
روزى که هر کس کارهاى نیک و کارهاى بد خود را در برابر خود حاضر می‌بیند»، «یَوْمَ یَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُل‏ [مائده/۱۰۹] روزى که خدا همه پیغمبران را جمع می‌کند»، «یَوْمُ یَنْفَعُ الصَّادِقینَ صِدْقُهُم [مائده/۱۱۹] روزیکه راستگویى راستگویان سودشان مى‌‏دهد»‏، «یَوْمٍ عَظیم‏ [انعام/۱۵] روزی بزرگ»، و نام‌های فراوان و متعددی دیگر آمده که هر کدام اشاره به معنایی دارد و آن معانی، چگونگی قیامت را به تصویر می‌کشد و انسان‌ها را متوجه می‌کند که مراقبت شدیدی از اعمال خود داشته باشند که چنین روزی را در پیش دارند.
گرچه وقتی با بعضی از افراد در مورد قیامت؛ صحبت می‌شود ، یا آن را ندیده می‌گیرند و یا می‌گویند: «حالا کو تا قیامت!»
قرآن کریم در مورد چنین افرادی می‌فرماید: «إِنهَُّمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدًا * وَ نَرَیهُ قَرِیبًا [معارج/ ۶-۷] آنها چنین روزی را دور مى‌‏پندارند * ولى ما نزدیکش مى‌‏بینیم‏»
در چنین روزی است که حقوق، روشن می‌شوند به حدّی که خداوند در توصیف آن روز می‌فرماید: «یَوْمَ یَفِرُّ المَْرْءُ مِنْ أَخِیهِ * وَ أُمِّهِ وَ أَبِیهِ * وَ صَحِبَتِهِ وَ بَنِیه‏ [عبس/۳۴-۳۶] روزیکه انسان از برادر خود مى‌‏گریزد، و از مادر و پدرش، و زن و فرزندانش»‏.
شدت این روز به حدی است که گنهگاران و مجرمین می‌خواهند هرچیزی را فدای خود کنند و نجات یابند؛‌ قرآن کریم در این‌باره می‌فرماید: «یَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ یَفْتَدِى مِنْ عَذَابِ یَوْمِئذِ بِبَنِیهِ * وَ صَاحِبَتِهِ وَ أَخِیهِ * وَ فَصِیلَتِهِ الَّتىِ تُْوِیهِ * وَ مَن فىِ الْأَرْضِ جَمِیعًا ثمُ‏َّ یُنجِیه ‏[معارج/۱۱-۱۴]
مجرم آرزو مى‏‌کند: اى کاش مى‌‏شد فرزندان را در برابر عذاب آن روز فدا کرد و دوستان و برادر را و خویشاوندانى که او را از خود مى‌‏دانستند و بلکه همه مردم روى زمین را تا خودش از عذاب نجات پیدا کند!»
حضرت على بن الحسین علیه السّلام فرمود: به اندازه همان حقى که مۆمن به گردن کافر دارد از گناهان مۆمن برمیدارند و کافر اضافه بر عذابى که بواسطه کفر خود می‌کشد باندازه آنها نیز عذاب خواهد شد»
تصویری از قیامت
در روایاتی هم قیامت و چگونگی آن به تصویر کشیده شده است.
‌‌‌‌‌‌در روایتی از امام سجاد علیه السلام که از امام علی علیه السلام نقل کرده آمده است:
«همین که روز رستاخیز شود خداوند مردم را از گورها برمی‌انگیزد با بدنهایى صاف و در حال تندرستى و تنهائى پاک از مو به‌صورت جوانى که هنوز صورتش مو درنیاورده ، در یک زمین هموار که نور آنان را می‌راند و تاریکى جمعشان می‌کند (ظاهراً مقصود این است که
هرگاه نورى بر آنها می‌تابد به‌جلو می‌روند و هر گاه تاریکى آنها را فرامی‌گیرد ، گرد هم جمع می‌شوند، مانند آیه شریفه: کُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِیهِ وَ إِذا أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قامُوا [بقره/۲۰]) تا در گردنه محشر می‌ایستند و از دوش همدیگر بالا روند و در آنجا ازدحام می‌کنند، و جلوشان را از رفتن می‌گیرند، در آنجا است که نفسهاشان تند می‌شود و عرق زیادى می‌کنند و کارها برایشان سخت می‌گردد، و شیونشان زیاد و صداهاشان بلند گردد.
فرمود: و آن نخستین هراس روز قیامت است، در آن هنگام خداى جبار تبارک و تعالى از بالای عرش خویش در انبوهى از فرشتگان بر آنها توجه می‌کند و به فرشته‌ای از فرشتگان دستور می‌دهد تا در میان آنها فریاد زند: اى گروه خلائق خموش باشید و سخن نداکننده‌ی
خدا را بشنوید، فرمود: در آن هنگام همگى این فریاد را می‌شنوند و آن وقت است که صداها شکسته شود و دیده‏‌ها ترسان می‌گردد و لرزه ، آنها را می‌گیرد و دلها می‌تپد و سرها را به سوى ناحیه‌ی آن صدا بلند می‌کنند و به سرعت به سوى آن خواننده می‌روند، در این هنگام است که کافر می‌گوید: امروز روز دشوارى است.
فرمود: در این وقت خداى جبار عز و جل و حاکم دادگر ، بر آنان توجه می‌کند و می‌فرماید: منم خدائى که معبودى جز من نیست، حاکم دادگرى که ستم نمی‌کنم .
امروز روزى است که در میان شما از روى عدالت و انصاف خویش حکم می‌کنم و نسبت به احدى در پیشگاه من ستم نمی‌شود.
امروز است که حق ناتوان را از نیرومند می‌گیرم و هر چه به ستم از کسى گرفته شده ، آن را به صاحبش باز می‌گردانم و به وسیله حسنات و سیئات، تقاص می‌کنم و به‌ آنان که حق خود را بخشیده (و ذمه بدهکاران را برى کرده‌‏اند) پاداش نیک می‌دهم.
امروز از این گردنه هیچ ستمکارى از پیش من نمی‌گذرد، و نه آن کس که حقى از دیگرى در گردنش باشد جز آنکس که طرف او از حق خویش بگذرد، و من به او پاداش نیک می‌دهم، و هنگام حساب حقش را می‌گیرم پس اینک اى خلائق گرد هم آئید و حق خود را از هر کس که بشما در دنیا ستم کرده بگیرید و من نیز گواه شما هستم در آن ستم، و گواهى چون من بس است.
فرمود: پس همدیگر را می‌بینند و گرد هم می‌آیند و احدى به جاى نمی‌ماند که طلبى یا حقى از او در نزد دیگرى باشد جز آنکه به او بچسبد، پس به اینحال هستند تا هنگامى که خداوند بخواهد و در نتیجه حالشان سخت می‌گردد، و عرق زیادى می‌ریزند، و اندوهشان شدید می‌شود و صداى شیون سختى از آنها بلند می‌شود و آرزو می‌کنند که حقوق خود را به پایمال‏‌کنندگان آن واگذارند و از آنجا نجات یابند.
پس خداى عزوجل که این حال آنان را می‌بیند ، منادى از طرف او تبارک و تعالى ندا می‌کند- و همه آنها از اول تا به آخر می‌شنوند- اى گروه خلائق به سخن گوینده‌ی خدا دل دهید و گوش کنید:
همانا خداى تبارک و تعالى می‌فرماید: منم بخشایشگر. اینک اگر می‌خواهید یکدیگر را ببخشید و گر نه حق شما را می‌گیرم. فرمود: از این ندا شاد می‌شوند زیرا در وضع سخت و تنگنا و فشار جمعیت واقع شده‌‏اند، پس برخى از آنها به‌ امید اینکه از آن تنگنا آسوده شوند ، حق خود را مى‏‌بخشند، و برخى بجا می‌مانند و می‌گویند: پروردگارا! ستم‌هائى که به ما شده بزرگتر از آن است که ما آنها را ببخشیم، فرمود:
در این هنگام منادى از برابر عرش ندا می‌کند:
کجاست رضوان نگهبان باغ هاى بهشت، بهشت هاى فردوس؟
و (وقتی رضوان حاضر می‌گردد) خداى عزوجل دستور می‌دهد قصرى از (قصرهاى) نقره با تمام ساختمان ها و خدمتکارانى که در آن هستند به مردم نشان دهد، و او نیز قصرى را با آن اوصاف که در اطراف آن کنیزکان ماهرو و خدمتکاران زیبا هستند ، به‌مردم نشان میدهد، پس منادى از جانب خداى تبارک و تعالى ندا کند: اى گروه خلائق سرها را بلند کنید و بدین قصر بنگرید، فرمود: آنان سرها را
بلند کنند و هر کدام از آنها آرزوى آن قصر را در دل بنماید، فرمود: پس منادى از جانب خداى تعالى ندا کند: اى گروه خلائق این قصر از آن کسى است که از مۆمنى درگذرد، فرمود: پس همگى آنها از حقوق خود درگذرند جز اندکى، فرمود: در این هنگام خداى عزوجل می‌فرماید: امروز هیچ ستمکارى به سوى بهشتم نمی‌رود، و هیچ ستمکارى نیز که از مسلمانى در نزد او حقى هست به دوزخم عبور نمی‌کند تا در جایگاه حساب؛ آن حق را از او بگیرد. اى خلائق مهیاى حساب باشید.
تا در گردنه محشر می‌ایستند و از دوش همدیگر بالا روند و در آنجا ازدحام می‌کنند، و جلوشان را از رفتن می‌گیرند، در آنجا است که نفسهاشان تند می‌شود و عرق زیادى می‌کنند و کارها برایشان سخت می‌گردد، و شیونشان زیاد و صداهاشان بلند گردد
فرمود: سپس راهشان را باز می‌کنند و آنها بسوى گردنه می‌روند، و براى بالا رفتن آن یک دیگر را به عقب می‌رانند تا آنکه به عرصه محشر می‌رسند و خداى جبار تبارک و تعالى بر عرش عظمت و جلال استیلا دارد، و نامه‏‌هاى اعمال گسترده شده و پیمبران و گواهان در آنجا حاضرند و گواهان همان امامان بر حقند که هر امامى گواهى دهد براى مردم زمان خود که در آنجا به دستور خدا بپا خواسته و آنان را به راه خدا دعوت کرده است.
پس مردى از قریش عرضکرد: اى فرزند رسول خدا اگر مرد مۆمنى در گردن مرد کافرى حقى داشته باشد ، چه چیز از آن مرد کافر می‌گیرد با اینکه آن مرد کافر اهل دوزخ است؟
حضرت على بن الحسین علیه السّلام فرمود: به اندازه همان حقى که مۆمن به گردن کافر دارد ، از گناهان مۆمن برمی دارند و کافر اضافه بر عذابى که بواسطه کفر خود می‌کشد ، باندازه آنها نیز عذاب خواهد شد». [اصول‌کافی، ج‏۸، ص: ۱۰۴ تا ۱۰۶]
این نمونه‌های توصیف قیامت موجب مراقبت ما از اعمال و گفتارمان می‌شود چرا که خداوند فرمود:‌ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَد [حشر/۱۸] اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید از (مخالفت) خدا بپرهیزید و هر کس باید بنگرد تا براى فردایش چه چیز از پیش فرستاده‏ است.»
منبع :اندیشه قم

 

 

 

پرداخت آنلاین نذورات

 

از طریق درگاه امن

 

حدیث روز

امام علی علیه السلام: مَنْ غاظَكَ بِقُبْحِ السَّفَهِ عَلَيْكَ، فَغِظْهُ بِحُسْنِ الْحِلْمِ عَنْهُ هر كس با زشتىِ سبكسرى تو را خشمگين كرد تو با زيبايى بردبارى او را به خشم آور غررالحكم / حدیث 8620

سایت های مرتبط

 

RSS

ذکر ایام هفته

ذکر روزهای هفته

اوقات شرعی

تماس با ما


آدرس:
ساری، خ انقلاب، ساختمان شماره 2 استانداری، طبقه دوم

ایمیل:info[at]mazandatabat[dot]ir

شماره تماس: 01133310322

شماره حساب ها:

49/7878 بانک سپه

1025 بانک ملی